Comuna Bistra e un loc de poveste, că dacă n-ar fi nu s-ar povesti. Iar Traian Gligor, un domn care primărește prin părțile locului, pare că are la dispoziție un buget fără limită. Că dacă n-ar avea nu ar cheltui. În ultimele luni, Primăria Bistra a făcut peste 120 de achiziții, cele mai multe în mod direct, pe sistem „ia cardul Traiane și cumpără ceva frumos la comună”.
După aproape patru mandate încheiate, merită și el. Și apoi, omul știe ce vor oamenii din comună, de-asta și face achiziții directe, pe repede înainte, și nu-și mai pierde timpul cu proceduri și alte cele.
În plină pandemie, pe 27 martie, Traian Gligor cumpăra, achiziție directă, servicii de inițiere în arte marțiale și zumba, în valoare de 30.000 de lei, de la o doamnă pe nume Pripon Cecilia Viviana PFA. Zumba și karate! Vă dați seama că dacă mai joacă Traian Gligor bugetul din Bistra, o să ajungă Apusenii un fel de patrie a ninja-moților și a zumba-mocanilor.
Tot în plină pandemie, Primăria lui Traian Gligor plătește alți 134.000 de lei, achiziție directă, pentru niște servicii de cadastru, pentru una din zonele comunei. Banii ajung la Total Business Land SRL, o firmă obișnuită a contractelor cu statul și care are strânse legături cu partidul domnului primar.
În aceeași perioadă, în care lumea stătea închisă în case și avea nevoie de declarație pe proprie răspundere pentru a ieși la cumpărături, Traian Gligor își cumpăra un laptop nou, cu intel core i7, în valoare de 4.000 de lei, de la InfoGrup SRL, firma lui Dan Beldean, un bun prieten al administrațiilor locale PNL, dar mai ales un client fidel al acestora.
Cu toate că eram în plină pandemie, Traian Gligor organizează, în luna mai, Nunta de Argint și Nunta de Aur, chestie pentru care plătește aproape 7.000 de lei. În banii ăștia intră tipărirea unor „certificate”, în format A4, și înrămarea lor, plus niște pachete cu apă plată, brânză, mezeluri și produse de patiserie, care să fie date cadou bătrânilor din comună.
Pe data de 19 mai, Primăria Bistra plătește 11.134 lei pentru refacerea site-ului www.bistra.ro. Banii ajung la Smartcity Solutions SRL din Sibiu. Site-ul respectiv arată, și în prezent, precum un blog făcut de un utilizator de myspace. Puteți încerca, merge și pe windows 98, second edition.
Cum site-ul nu era destul, și urma să vină campania, Traian Gligor decide că e cazul ca Primăria să plătească un purcoi de bani pentru a-și promova marile realizări. Peste 105.000 lei ajung să fie plătiți către Accent Media SRL din Hunedoara, achiziție directă, pentru servicii de publicitate. Adică, pentru realizarea unui ziar local, să aibă locuitorii din Bistra ce să citească în pauzele de la zumba și karate, plus bani dați către presa pre- pay din Alba. Să fie bine, ca să nu fie rău. Că binele înfrânge.
Și pentru că activitatea de shopping din banii primăriei este o tradiție la Bistra, la finalul lunii mai, când abia ieșisem din starea de urgență și ne obișnuiam cu cea de alertă, Traian Gligor organizează, prin Art Events Apuseni SRL, „Mișcare și tradiție la Bistra”. Cu doar 3.500 lei.
Mai apoi, distinsul domn primar a decis să-și ia și un telefon nou, cu doar 4.200 lei. Tot achiziție directă, că mai aveau băieții de la InfoGrup SRL un Samsung Galaxy S10 lite pe stoc. Vorba aia, să poată filma și face poze la lecțiile de karate și zumba. Da, da, zumba!
Ah, și încă un laptop, cu 4.000 de lei, că și din ăsta mai aveau unul cei de la InfoGrup SRL. Practic, deja pot să joace oamenii din primărie un counter-strike. Tot în pauzele de zumba și karate, desigur.
Prin luna iulie, când se încălziseră oamenii de la atâta zumba și karate prin Bistra, distinsul domn Traian Gligor a mai organizat o mică sesiune de shopping. Așa, de vreo 13.100 lei, băgați în achiziția directă a șase aparate de aer condiționat, de la Inter Lux SRL. Să se răcorească, după zumba.
După toate cumpărăturile astea, Primăria Bistra a zis că n-ar fi rău să pună și puțin asfalt pe un drum din comună, așa că au plătit ceva mai bine de 130.000 de lei celor de la Newamport Swa Corp, parte din grupul de firme Newamport, client fidel al Consiliului Județean Alba și al primăriilor galbene din județ. De altfel, grupul ăsta de firme încasează la foc automat contracte prin Alba, iar despre legăturile lor cu partidul de guvernământ, cu liderii lor cei mari sau despre modul în care și-au mutat parte din contabilități prin paradisuri fiscale o să mai tot scriem noi.
Cu toate că e primar de patru mandate, cu toate că, așa cum am văzut mai sus, și-au luat dotări de zici că sunt sediu de multinațională, Traian Gligor încă n-are habar despre ce și cum e cu fondurile europene. Sau, are, dar n-are chef să citească un ghid al solicitantului ori să întocmească niște documente. Motiv pentru care a cumpărat, achiziție directă, desigur, servicii de consultanță, în 7 august, de la Architec- ture Projects & Development, pentru consultanță cerere de finanțare „centru medical de permanență” în comună. Vorba aia, poate se accidentează cineva la zumba.
Și, desigur, pe lângă toate astea mai sunt alte zeci și zeci de achiziții directe, de la moto fierăstraie, urne de vot, măști și dezinfectanți la suprapreț, carnete de moț, dulapuri, plăcuțe de înregistrare, produse de curățenie, documentații de cadastru date unor firmulițe prietene, fel și fel de lucrări de reparații și chiar serviciile unui antrenor de fotbal. Practic, o zi în care Traian Gligor nu petrece măcar o parte din programul cu activitatea de shopping e o raritate. Comuna Bistra pare un fel de centru comercial, despre care o să auzim doar de bine. Doar a dat peste 100.000 pentru reclamă. Să trăiască lamulțean!