În timp ce noi, proștii plătitori de taxe ne căram existența în spinare printre gunoaiele necolectate din oraș, primarul Gabriel Pleșa și o ceată de lachei bugetari trăgeau pe nări aerul curat al Austriei. Că s-au dus oamenii într-o delegație oficială, vizită în interes de serviciu, chestii din-astea absolut vitale pentru bunul mers al municipiului Alba Iulia.
La întoarcere, Pleșa a gândit că e bine să se rățoiască puțin la presă, care și-a permis – Doamne păzește și iartă – să-l critice pentru că, în loc să vadă de problemele orașului, a decis să joace rolul de turist bugetar.
După ce s-a descărcat în finalul ședinței de Consiliu Local, Primărică a ieșit și cu un mesaj public, postat pe pagina sa de facebook, unde cu aroganța unui șef de CAP cu două clase, a pus la punct pe toată lumea care și-a permis să critice vitala lui deplasare.
„𝑃𝑟𝑖𝑚𝑎 𝑣𝑖𝑧𝑖𝑡𝑎̆ 𝑑𝑒 𝑙𝑢𝑐𝑟𝑢 𝑎 𝑓𝑜𝑠𝑡 𝑢𝑛 𝑠𝑢𝑐𝑐𝑒𝑠: 𝑢𝑛 𝑝𝑟𝑖𝑚 𝑖𝑛𝑣𝑒𝑠𝑡𝑖𝑡𝑜𝑟 𝑖𝑚𝑝𝑜𝑟𝑡𝑎𝑛𝑡 𝑣𝑎 𝑑𝑒𝑠𝑐ℎ𝑖𝑑𝑒 𝑜 𝑓𝑎𝑏𝑟𝑖𝑐𝑎̆ 𝑖̂𝑛 𝑛𝑜𝑢𝑎 𝑧𝑜𝑛𝑎̆ 𝑖𝑛𝑑𝑢𝑠𝑡𝑟𝑖𝑎𝑙𝑎̆ 𝑑𝑒 𝑙𝑎 𝐴𝑙𝑏𝑎 𝐼𝑢𝑙𝑖𝑎!”, și-a intitulat Pleșa materialul, care duhnește a minciună încă din titlu.
N-o să ne oprim asupra micilor aroganțe și limbajului demn de un valutist din Piața Obor, însă nu putem lăsa astfel de minciuni să treacă netaxate.
„Pe scurt, un prim investitor este interesat să vină și să deschidă o fabrică (unul cu o bogată tradiție în Europa în ceea ce înseamnă rețelele de apă și canalizare) prin care se vor crea încă aproximativ 70 de noi locuri de muncă, în viitoarea zonă industrială a orașului, situată între centură și autostrada Sebeș-Turda” – zice Pleșa în comunicat.
Acum, logic și firesc, dacă un investitor ar fi fost interesat să deschidă o fabrică în Alba Iulia, ar fi venit el până aici. Ar fi cerut el informații despre oraș, despre zonele unde se poate dezvolta o fabrică, despre utilități, despre acces, despre piața forțe de muncă, despre salariul mediu din zonă, despre multe și multe altele. Evident că n-a făcut-o. Ba mai mult, Pleșa și ciurda de lachei n-au dus cu ei aceste informații. Pentru că nu le au, pentru că de mai un an de când se joacă de-a primăritul, n-au reușit să întocmească un pachet media pe care să-l pună la dispoziția oricărui potențial investitor. Un pachet media care să aibă toate aceste date care ar putea convinge un potențial investitor să vină aici: poziția pe hartă, populație, populație activă, nivel de pregătire, cel fel de școli avem în oraș, cât de facilă e legătura cu principalele căi rutiere, toate aceste date. De fapt, însăși titlul e o pocnitoare mincinoasă, căci cum ai putea oare să spui că vine un investitor într-o viitoare zonă industrială, când zona aia industrială e la ani distanță de a fi realitate? Deh, atitudine de cacă fală, de valutist prins cu minciuna.
Mai apoi, Biroul Unic, pe care cei din Primărie vor să-l înființeze! WOW. Să te duci până la dracu în praznic, în Austria și să motivezi că ai făcut vizita pentru a vedea cum arată un Birou Unic? Asta în condițiile în care există astfel de exemple de bune practici chiar și aici, la câteva zeci sau sute de km distanță. Asta ne aduce aminte de vizitele unor trepăduși din ceata de mâncători de fonduri, din vremea vechii administrații dar care-s încă bine merci în posturi, care se plimbau, pe bani publici, în China sau Coreea de Sud. Că de-asta avea nevoie orașul, să meargă niște unii din Primărie în China sau Coreea de Sud.
Să revenim însă la investitorul strategic, firma Haba Beton, o companie nemțească ce are mai multe fabrici în Germania, plus alte două în Austria și una în Polonia.
„Foarte important: am avut discuții preliminare pentru DESCHIDEREA UNEI FABRICI la ALBA IULIA. Am stabilit deja detaliile tehnice legate de teren, utilități și personal. Vor fi create aproximativ 70 de noi locuri de muncă la Alba Iulia prin atragerea acestui investitor de renume în Europa”.
Normal, atunci când trebuie să justifici măgăreața spui că e „investitor de renume”. Haba Beton e o companie serioasă însă nicidecum una „de renume”, cum insinuează Pleșa. Nu-i nici Deimler și nici Bosch, ca să dăm două exemple de companii de renume, care au fabrici în Alba. Apoi, acești Haba Beton au vreo 400 de angajați, adică nici jumătate decât are IPEC și cam un sfert din ce are APULUM (Porțelanul), două companii locale. Și nu i-am găsit nici ca fiind listați la vreo bursă.
Mai apoi, obișnuit probabil ca nimeni din presa locală să nu facă puțin fact-checking pe declarațiile sale, Pleșa vorbește „stabilit detalii tehnice despre teren, utilități și personal”, ba chiar aruncă cifra de 70 de angajați la viitoarea fabrică.
Așa că am căutat frumos pe internet și le-am scris celor de la Haba Beton. Și i-am întrebat despre cele spuse de Pleșa în comunicatul de presă, anume s-a stabilit un time-line pentru investiție și când ar trebui ea să înceapă? Când se așteaptă ca noua fabrică să fie funcțională? Care-i valoarea investiției, ce suprafață va avea viitoarea fabrică și ce număr de angajați?
La două zile distanță, domnul Alfred Keiser, managerul fabricii din Nussdorf, Austria, ne-a răspuns, extrem de politicos. Mai exact, omul zice cam așa, că în cursul vizitei făcute de oficialități, a fost „examinată ideea posibilității unei investiții într-o unitate de producție în România” și că, în cazul în care vor fi invitați, oamenii din managementul companiei vor lua în calcul o vizită în Alba Iulia, pentru a studia dacă oportunitățile de aici se pliază pe planurile de management corporatist al firmei. Examinat, adică a adus cineva vorba și ei n-au zis NU din start.
Adică, un răspuns politicos și firesc, care dărâmă însă toate declarațiile lui Pleșa. Nu s-a discutat nici o clipă nimic tehnic, nimic despre teren, utilități sau personal, despre valoarea unei eventuale investiții ori cât de mare ar putea fi o fabrică și cu ce număr de angajați sau când anume ar putea ea deveni realitate.
Tot ce a declarat public Pleșa e minciună! Cei de la Haba Beton s-au comportat profesional și i-au zis, cel mai probabil, din politețe că sunt interesați de o investiție. Căci, desigur, ce companie nu e interesată să se dezvolte, să investească acolo unde poate obține un profit mai mare? De aici însă și până la declarațiile lui Pleșa e o cale lungă de tot.
Desigur, nu zice nimeni că nu e posibil ca oamenii ăștia, de la Haba Beton, să vină și să investească în România. La fel cum e posibil să vină Elon Musk, deși cu ăsta n-a vorbit încă Pleșa. Sau poate a vorbit, dar nu știm noi încă. Cert este că ceata asta de trăncălăi bugetari au mers acolo complet nepregătiți, fără date și documente care să poată convinge un potențial investitor măcar să vină și să vadă aici ce și cum. Răspunsul celor de la Haba Beton, dat edilului turist, este nimic mai mult decât o dovadă de politețe.
În timp ce răspunsul trimis nouă este dovada că Gabriel Pleșa e un primar mincinos și fudul.