Mai mult ca_corectul

Deputatul Iulian Bulai a primit o amendă din partea Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării pentru o serie de afirmații făcute în perioada Crăciunului. El spunea că tatăl lui Iisus trecuse de prima tinerețe, mama era adolescentă, că n-au făcut dragoste, că Maria a fost mamă surogat, iar Iosif a acceptat paternitatea fără să fi contribuit la ea.

Amuzant este faptul că omul dorea să sublinieze miracolul creștin, dar a reușit, evident, să deranjeze o serie de credincioși. Până aici, nimic neobișnuit. Fiecare se exprimă așa cum consideră, uneori inspirat, alteori neinspirat, iar mesajul este interpretat de cei care-l recepționează. Problema gravă este că CNCD a considerat că „postarea aduce atingere demnității umane a creștinilor prin crearea unei atmosfere ostile, degradante și umilitoare la adresa acestora”.

Luate la bani mărunți, fiecare dintre ideile enunțate de Bulai sunt corecte. Părinții lui Iisus erau unul foarte tânăr, celălalt vârstnic, nu făcuseră dragoste, iar Iosif a recunoscut copilul al cărui tată nu era. Sensul termenului „mamă surogat” este de mamă care dă naștere unui copil dintr-un embrion generat prin fecundarea ovulului unei alte femei, ce nu poată să ducă la bun sfârșit sarcina – dar, la nivel de concept, se poate extinde și asupra acestei situații (Maria a fost „folosită” de divinitate pentru a se întrupa).

Așadar, nimic din cele spuse de deputat nu e fals ori incorect.

Dar nu asta e problema cea mai mare. Conform aceleiași logici a celor de la CNCD, orice ateu ar trebui amendat. De ce? Pentru că, prin faptul că e ateu, respectivul consideră că divinitatea creștină nu există. Ce concluzie se poate trage de aici? Pentru un ateu, un creștin crede într-o iluzie. Adică respingerea realității divinității creștine s-ar încadra în „crearea unei atmosfere ostile, degradante și umilitoare la adresa acestora”. Sau poate că un om pur și simplu afirmă că nu crede povestea cu un Iisus născut dintr-o fecioară, la fel cum nu crede poveștile cu nașterea Atenei din capul lui Zeus, ori alte mituri din multele religii care au existat de-a lungul timpului pe Pământ. Până la urmă, simplul fapt de a afirma necredința într-o răsplată divină în Paradis și o pedeapsă în Iad ar putea fi încadrat tot acolo.

Menționarea ororilor Inchiziției ar intra în aceeași categorie, pentru că, după cum se pare, nu contează dacă afirmația e adevărată sau nu, ci doar că îi poate ofensa pe unii. A spune despre creștinism că a permis un lucru imoral cum e sclavia (vezi Exodul și Leviticul) ar fi la fel de jignitor.

Discriminare înseamnă să-i interzici cuiva să aibă același drept cu alte persoane doar pentru că aparține unei anumite categorii. Cum ar fi să interzici uniunea civilă între persoane de același sex. Ups! Nu, aici CNCD-ul nu comentează nimic. Prin afirmația sa (poate neinspirată, dar nu asta e ideea dezbătută acum), Bulai n-a discriminat creștinii. Nici nu și-a bătut joc de ei. Folosind aceeași motivație, orice creștin care afirmă că „Iisus a murit pentru păcate oamenilor” ar trebui și el amendat, deoarece creează o atmosferă ostilă, degradantă și umilitoare pentru non-creștini, insinuând ideea că aceștia ar fi păcătoși (adică ar fi răi sau ar face lucruri rele).

Nu mă grăbesc să arunc cu noroi în BOR și în societatea noastră în care biserica și statul nu sunt separate de facto, ci mai mult verbal. În Occident se manifestă tot mai puternic un curent contrar, în care orice ține de creștinism și de credința creștină e înfierat. O serie de manifestări specifice sunt interzise pentru a nu-i leza pe cei de altă credință. Se pare că ne e foarte greu să facem diferența între „eu fac și-i impun altuia”, respectiv „eu fac și nu-i impun altuia” (cu precizarea că în „impunere” aș include și hărțuirea, adică faptul de a-i atrage unui non-creștin atenția ce să facă/nu facă pentru a respecta dogma creștină).

Se creează (sau perpetuează, depinde cum vrem să vedem lucrurile) un climat periculos, indiferent de care parte a baricadei privim: acela al interzicerii exprimării, pentru că ar putea fi ofensat cineva. Ne apropiem astfel cu pași mari de bine-cunoscutele dictaturi, unde o serie de trepăduși interzic cu și fără rost lucruri doar pentru că le e teamă să nu se simtă lezat cineva de sus. Acum ajungem să interzicem doar pentru că ne e teamă să nu se simtă lezat cineva de jos (adică din marea masă din care facem parte cu toții).

Dincolo de gravitatea acestui demers, rămâne un aspect amuzant – de genul „haz de necaz”. Acești apostoli ai corectitudinii exprimării nu sunt capabili să înțeleagă că, indiferent cât de mult vor încerca să cenzureze, mereu se vor găsi noi interpretări și sensuri. Vom ajunge ca în bancul ăla în care soțul, pentru a evita o ceartă, nu comentează nimic, dar soția face scandal pentru că „a tăcut agresiv”. Sau ca într-un serial de animație în care s-a ajuns la concluzia că singurul cuvânt care nu ofensa pe nimeni era „rahat”.

Când nu poți să-ți gestionezi emoțiile, încerci să îngrădești cuvintele și acțiunile celorlalți, ca să te simți tu ok. În loc să lucrezi asupra ta, impui celor din jur. Asta e direcția în care mergem acum.

În opinia mea, chiar și dacă deputatul Bulai ar fi vorbit de rău credința creștină, ar fi fost normal să fie lăsat s-o facă fără să fie pedepsit. E opinia lui, are voie să și-o exprime (evident, ar fi o problemă dacă opinia exprimată ar fi de genul „omorâți toți creștinii”; asta e deja altceva). În cazul de față, însă, nici măcar n-a fost vorba despre așa ceva.

Aș spune ceva despre cei din CNCD care au votat pentru această sancțiune. Dar mi-e că voi fi, la rândul meu, sancționat, conform aceleiași logici după care a fost sancționat deputatul. Așa că mai bine tac, dacă vreau să-mi fie bine. Doar ne dorim cu toții un viitor roz.

Pardon, am discriminat. Un viitor într-o culoare. Sau non-culoare. Of, am discriminat persoanele care nu văd, ori nu disting culorile. Cu toții ne dorim un viitor. Pardon, poate sunt oameni care nu-și doresc. Eu! Eu îmi doresc un viitor.

Am voie să spun măcar asta, sau…?

0 0 Votează
Article Rating
Înscrie-te
Notificare de la
0 Comments
Răspunsuri în text
Vezi toate comentariile