Mici amănunte din combinația STP și milioanele de euro pe post de subvenție

Toată afacerea asta cu serviciul de transport public este un veritabil carusel. Ceea ce părea să fie o prelingere lină a șmenului dintr-un mandat în altul s-a transformat într-un mega circ. Fiindcă n-a ieșit cine trebuie, iar ăștia noi s-au pus de-a curmezișul combinației. O combinație aproape parafată, că tot ce mai lipsea pe ea era semnătura primarului. De ce nu s-au mișcat mai repede cei dinainte? Probabil că erau convinși că vor rămâne la butoane, că-și vor păstra fotoliile și accesul la resurse. N-a fost să fie. Așa că s-a ajuns în situația în care Primăria Alba Iulia nu avea un om desemnat în AIDA – TL, adică pe noul Primar, care să semneze noul contract. Care contract e un superb șmen, făcut cu o migală demnă de un ceasornicar. Așa că s-a amânat modificarea și a început scandalul. Asta până când băieții deștepți din jurul vechiului contract au început să tragă din sfori și să rezolve problema.

STP și contractul ăla de milioane de euro au reușit să facă ce n-a făcut nici măcar ura pe care foștii cu noii și-au purtat-o de-a lungul timpului și pe care au revărsat-o în campanie. Căci, în ciuda unor dușmănii cum vezi doar la maneliști, clanurile astea alea peneleilor și pluseriștilor au căuzt la pace, au făcut majoritate în Consiliu și au lăsat clanul pesedeilor acolo unde tot așteaptă de decenii, pe margine. Numai că, acum, în problema asta a milioanelor scurse către conturile STP, s-a format o altă majoritate. USR-PLUS și-a dat mâna cu PSD și părea că vechea gardă își va fi cântat ultimul tril. N-a fost să fie, căci băieții înșurubați cu mult timp înainte la PLUSR au schimbat rapid macazul. Așa s-a ajuns la PNL și PLUS, de partea milioanelor date către STP și Nicola, și USR și PSD de partea cealaltă, adică a opririi dezmățului cu subvențiile pentru transport.

Mișcare bună a celor de la PNL, bravo!, care nu doar că și-au făcut majoritate cu cozile de topor de la PLUS, dar i-au și aruncat în față, pe post de stavilă la barajul de mui ce s-a scurs către ei din toate direcțiile. Iar ăia au încasat, ca proștii, tot ce era de încasat în materie de mui. În timp ce PNL, adică vechea gardă din PDL, aflată la conducerea PNL, și care sunt artizanii combinației, pare că s-au ținut departe de scandal. În plus, disciplina a funcționat. Niciun consilier nu a avut voie să lipsească sau să gândească înaintea votului. De ce să-și obosească ei căpșoarele cu banii orașului? Lasă că a gândit partidul pentru ei.

În plus, la pachet cu sforăria politică, domnii cu firma de transport au început și ei o joacă de-a „protestul”, chit că treaba mirosea nasol de tot a șantaj. Adică, pe motiv că nu le dă Primăia banii restanți, au suspendat gratuitățile. Adică, au pus afișe pe autobuse, cu numele primarului și tot, cum că ăsta nu dă banii și de-aia nu-i mai lasă gratis pe pensionari. Sigur că tot a fost un joc, o vrăjeală. Că dacă erau în incapacitate de a funcționa din lipsă de bani, opreau tot transportul, nu anulau doar gratuitățile alea. Însă au făcut-o așa, ca să-i transforme pe pensionari într-un fel de masă de manevră care să înjure la primar și administrație. Iar unii au făcut-o, cel puțin până când au aflat ce sume cerea șmecherică cu firma și ce bani trebuie să plătească Primăria pe post de subvenție, când până și ăia mai amărâți au zis că e cam mult nenicule, și au început să-i dea dreptate primarului.

Desigur, și chestia asta cu gratis pentru pensionari este o prostie, căci de ce să subvenționeze Primăria transportul pentru TOȚI pensionarii? Adică de ce unul ca Rașcovici, subprefectul, fost milițian pensionat de tinerel, să se dea moca cu autobusul pe banii tuturor? Subvențiile astea au fost puse tot așa, ca să existe motiv pentru a îngroșa purcoiul de bani ce se scurgea din bugetul orașului către conturile firmei.

Orișicum, una peste alta, primarul a fost obligat să semneze contractul. Ceea ce ar fi însemnat, pasămite, intrarea în „normalitate”. Revenirea la ce a fost, doar că și mai scump ca înainte. Că noul contract e și mai mare. N-a fost să fie.

Domnul cu firma și-a continuat tirada și plânsul cu lacrimi de crocozaur, cum că nu-i dă Primăria banii. Că nu-și poate plăti angajații și tot felul de astfel de lamentări de milionar născut din aburii combinațiilor, în a cărui logică profitul propriu are prioritate înaintea cheluielilor cu salariile și alte cele.

Problema cea mare e însă alta, și merge mai departe de partea cu „vrem banii”. Că de primit au primit bani pentru subvenții, cel puțin parte din ei. Și îi vor primi și pe ceilalți, că nu are cum să oprească nici măcar primarul o obligație contractuală. Că există întârzieri? Posibil, probabil chiar. Numai cine nu a lucrat cu instituțiile publice nu știe că acesta este „the cost of doing business”, că întârzierile la plăți sunt o chestie recurentă, că ele de mule ori țin de lentoarea cu care politicienii aprobă bugete. Sau, desigur, mai e și varianta bugetofagului privilegiat, care-și ia banii la timp sau înainte chiar, că fac ordonatorii de credit în așa fel încât să fie bine.

Cum spuneam, însă, problema cea mare nu constă în faptul că nu și-au luat banii. Asta e o vrăjeală pentru proști, că orice bancă îți deschide o linie de credit la o dobândă infimă, dacă ai un contract valabil cu o instituție publică și le arăți că ai de încasat. Deci nu e asta. Problema reală e aia a modului în care se va desfășura noul contract. Adică, dacă noua administrație va face cum făceau cei dinainte, doar să deconteze, sau va lua totul la purecat.

Mai exact, ceea ce nu se întâmpla înainte, și ceea ce Nicola n-a vrut să facă deloc până în ultima clipă, în plin circ, și nici atunci complet, este să transparentizeze toate cheltuielile. Adică, să-și deschidă cumva contabilitatea, cel puțin în privința acestui contract, atât către Primărie și, implicit, către public. Să fie clar pentru toată lumea pe ce cheltuie ei banii, cât sunt costurile reale, de unde-și cumpără consumabile și cele necesare și la ce prețuri, tot. Cât circulă fiecare autobus și unde și câți pasageri duce în medie, care sunt rutele existente și care e justificarea lor, în sensul a câți pasageri există, precum și toate alte cheltuieli și venituri pe care le obține. Pentru că așa ar trebui să funcționeze lucrurile, vrei să încasezi bani publici, să lucrezi cu statul, o faci în mod transparent. Nu mai merge așa ca până acum, fără să știe nimeni nimic. Căci, să nu uităm, în contractul ăsta, deja notoriu, există o clauză în care Primăria se obligă să asigure o subvenție suficient de mare încât să aducă companiei, adică STP, un profit de 5%. Da, ați auzit bine, firma asta face un biznis din care nu are cum să piardă. Ceva nemaipomenit. Însă problema e legată de cât reprezintă acel 5%? Că, dacă, de exemplu, se află că umblă cu maimuța, că trag benzină, că bagă din burtă, că cumpără chestii la suprapreț, de la firme prietene – nu dăm numele nepotului unui primar care are firmă de cauciucuri, încă – ori alte asemena matrapazlâcuri, Primăria va avea temei să refuze plata subvențiilor.

Mai apoi, mai e și chestiunea gratuităților, pe care – pare-se – actuala conducere a Primăriei ar vrea să le restrângă. Adică, să nu mai fie gratuitate chiar pentru tot pensionarul ci doar pentru cei care au o anumită limită de venit. Ceea ce e ok, căci e chiar prostie să-i dai abonament moca unuia care are pensie un purcoi de bani. Păi să ne imaginăm că își termină Hava mandatul, vine acasă și se retrage, cu Ț-șpe mii de euro pensie, iar noi, cetățenii, să-i plătim din bani publici abonamentul la autobus. Păi e normal?

Apoi mai e și vorba de o monitorizare a activității STP, care n-a existat până acum. Adică, ei se monitorizau singuri și apoi cereau banii. Or, asta nu e ok. Iar Primăria vrea, și pare că a și început deja, să monitorizeze cursele STP. Că doar suntem în 2021 și orice mașină are GPS – mă rog, poate nu și râjbele alea de turcisme ale STP, dar aproape toate – așa că cei din Primărie ar putea verifica, pe un calculator, câte autobuse au făcut câți kilometri, pe ce rute și când. Și dacă se pupă cu ce vor băieții subvenție, plătesc, iar dacă nu, nu.

Cea mai mare problemă, cea mai arzătoare pentru cei de la STP e însă cea a autobuselor electrice. Sursele noastre spun că în chestiunea aia s-au plimbat deja niște plase, încă dinainte. Treaba stă cam așa. Autobusele alea, întreg proiectul, a fost făcut cu dedicație pentru STP SA. Proiectul în sine, achiziția autobuselor e foarte bună, însă șmenul e că ele au fost gândite din start pentru a fi date STP. Și nu „operatorului” ci fix STP. Iar asta reiese fără urmă de tăgadă din faptul că stațiile de încărcare, parte din ele, prinse în proiectul inițial urmau să fie amplasate pe terenul STP. Adică la ei în curte. Iar proiectul ăsta se întâmpla înainte de licitație, înainte ca STP să primească un nou contract. Or, ce s-ar fi întâmplat dacă STP nu câștiga? Dacă primea altă firmă contractul, iar stațiile de încărcare pentru autobusele electrice erau pe proprietatea privată a STP iar ăia nu permiteau nimănui accesul?

Apoi, și probabil ăsta e punctul principal legat de autobuse, e că Primăria nu are abosolut nici o obligație de a le da în folosință celor de la STP. Sigur, cei dinainte asta plănuiau, însă ăștia noi nu sunt obligați să facă așa. Ar putea, la fel de bine, să asigure transportul elevilor la școli cu ele. De exemplu. Or, dacă nu primește în folosință autobusele electrice, STP ar putea avea o și mai mare problemă, în sensul că parcul lor auto, și așa vraiște, plin cu turcisme vechi, nu se va mai pupa cu detaliile tehnice din contractul semnat. Adică nu vor avea ei capacitatea tehnică de a asigura un transport la condițiile în care au spus că o fac, conform contractului proaspăt semnat.

Asta, desigur, dacă nu cumva investește Stelian Nicola niște milioane de euro în autobuse noi. Însă asta ar însemna să aștepte sărmanii angajați și mai mult după salarii ba chiar, doamne ferește, să nu mai aibă bani de dat la presă și avocați, ca să-și ducă meciul înainte.

0 0 Voturi
Article Rating
Înscrie-te
Notificare de la
0 Comments
Răspunsuri în text
Vezi toate comentariile