Statul laic și activismul bisericesc

  • de

Pare că ne aflăm în timpul unui meci, a unei lupte deschise între BOR și Stat, pe tema pandemiei. Ceea ce, pe undeva e adevărat, căci Biserica a reacționat mai mereu în forță ori de câte ori a simțit că cineva din aparatul de stat a atentat la influența pe care o exercită asupra norodului. În tot show-ul pe care IPS Teodosie îl face zilele astea, pentru vezi doamne dreptul lui rumunache de a pupa moaște așa, în semn de credință și persiflare a virusului, au existat totuși și chestiuni care țin de bun simț. Căci, pe lângă oase sfinte, post și rugăciune, omul a vorbit și de măști, de distanțare socială, de respectarea unor măsuri și, în general, părea că admite gravitatea pandemiei. Așadar, lupta asta a BOR nu-i tocmai  cu măsurile impuse ci mai degrabă cu ideea în sine că statul ar putea impune chestii la care până și Biserica să se alinieze și să le respecte.

Și-apoi, nu că ne aflăm în pandemie, cât că ne aflăm în campanie electorală. Căci e perioada aia din ciclul electoral  în care fiecare popă e prins de evlavie față de actul votului, de interes maxim pentru treburile lumești care, ce să vezi, se întrepătrund cu cele sfinte. Că, sigur, votează omul cum îl duce mintea, însă mintea lui trebuie să-l ducă la Doamne Doamne. Iar calea spre Doamne Doamne trece prin povața popească, căci cine altcineva mai bun decât un popă care să îndrume oile la urne?

De câteva zile circulă prin grupurile de whatsapp ale enoriașilor – da, există așa ceva, sunt și popi care pupă tehnologia – o deosebită scrisoare semnată, pare-se, de Părintele Calistrat de la Mănăstirea Vlădiceni, intitulată „ÎNDEMN CĂTRE TOȚI CREȘTINII ORTODOCȘI AI BISERICII NOASTRE!!!”. Absolut previzibil, îndemnurile acestui guru de la mănăstirea din Iași sunt pe alocuri decente, pe alocuri ridicole și, mai ales, pe alocuri cu tentă clar politică.

Iată câteva exemple: „Este un moment crucial când trebuie să înțelegem, că Biserica văzută din spațiu laic pământesc va suferi mari transformări în plan social în cadrul geopolitic existent. Se pare că Dumnezeu ne testează credința și lucrarea ortodoxă, să vadă cu ce fel de suflete curate, va începe marea confruntare în lumea aceasta, împotriva noilor curse și ispitiri moderne ale vicleanului diavol” – adică, atenție mare, e pericol! „Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe din România, trebuie să ana- lizeze atent și cu multă acrivie, toate abuzurile sau exagerările, apoi toate abaterile de conduită politică firească și normală, apoi abuzurile față de credincioșii noștri români și față de instituția bisericii, din prea multă exagerare nejustificată și neconstituțională, aplicate românilor, cu prea mult tupeu sau prea mult exces de zel. Dacă la o masa dialogului între biserică și politic, românul ortodox nu mai are dreptul la manifestarea credinței libere în propria țară, conform  Constituției, iar alte libertăți și interese  meschine trec neobservate și dacă conducătorii politici sfidează dorințele celor mici și trudnici, atunci trebuie urgent să apelăm la Împăratul creștinilor, Domnul nostru Iisus Hristos” – adică, e vorba și cum joacă politicul în relația cu Biserica, și mai ales de vot.

Sau, spre exemplu, un alt paragraf, unde politicul de azi e certat rău. „Unde este respectul față de creștinul ortodox, cetățeanul ortodox, țăranul ortodox și contribuabilul care întreține clasa politică, cu bani mulți și scaune moi să cârmuiască țara spre bine și o direcție sănătoasă”, adică ia să-și mai bage băieții ăștia cu partidele mințile în cap. Și să asculte la ce zice Biserica, că Biserica le zice cel mai bine, că doar ei sunt centrala telefonică, routerul dintre muritori și divinitate. Iar ăsta e un monopol valoros.

Și uite așa, scrisoarea asta e împărțită de popii de prin Alba tuturor credincioșilor, să bage bine la cap și să voteze, Duminică, cu acei politicieni cu care Biserica e ok.

 

 

0 0 Votează
Article Rating
Înscrie-te
Notificare de la
0 Comments
Răspunsuri în text
Vezi toate comentariile