Un autobus numit dorință de bani

Probabil că cel mai mare meci al anului, în ce privește bugetul administrației locale, va fi cel dus de administrația locală cu STP-ul lui Stelian Nicola. Povestea e una pe cât de veche, pe atât de importantă, căci firma asta privată este cel mai mare client al bugetului local, din care consumă peste 10-15%, în funcție de cum bate vântul. Subvenția pe care Alba Iulia o plătește, și pe care firma asta ar vrea să o plătească în continuare, se ridică la sume amețitoare.

În anul 2018 au fost plătiți peste 17,3 milioane în timp ce pentru 2019 suma a depășit 19 milioane. Iar pentru anul trecut, Stelian Nicola ar vrea și mai mult, asta ca să nu mai vorbim despre faptul că, dacă s-ar ajunge la noul contract, suma ar ajunge la niște valori absolut ridicole, undeva la aproape 30 de milioane anual începând cu 2021. Pentru anul trecut, Nicola a cerut deja niște milioane bune, ba chiar ar fi amenințat cu suspendarea transportului public dacă nu i se virează banii.

Sigur, e pe undeva ridicol să dai subvenție de transportul public în perioada de, să zicem, stare de urgență. Cine dracu a mers cu autobusul când nimeni n-avea voie să iasă din casă? Anul 2020, începând din martie, a fost mai mereu cu restricții, iar la Alba Iulia, pe lângă starea de urgență de la nivel național, au mai fost și niște perioade bune cu carantină. În care, desigur, cutiile alea de autobuse ale STP au circulat, că doar de ce nu? Asta așa, ca dovadă, că transportul public nu e afacere, cum e peste tot în lume, ci e doar un mod de a stoarce bugetul local de niște milioane bune.

Acum, desigur, contractul acela, dedicație sublimă, cu caietul de sarcini făcut pe genunchi și care s-a potrivit, minune, la fix cu ce avea STP-ul în dotare, n-a fost încă semnat. Adică nu a fost semnat de toată lumea, de toți membri AIDA – TL, din care pe lângă Alba Iulia (care altfel duce greul subvenției) mai fac parte vreo 7 comune.

Cu excepția municipiului Alba Iulia, doar comuna Ciugud nu a semnat noul contract. Practic, Pleșa și Damian fac front comun împotriva acestui imens bugetofag crescut la umbra mirificului PNL(PD) Alba. De altfel, Alba Iulia încă nici nu are reprezentant în AIDA TL, căci, dacă s-a schimbat administrația, ar fi trebuit numiți oameni noi. Ceea ce nu s-a întâmplat și, ce să vezi surpriză, exact rahatul acela de suveică numit AIDA – TL, prin care banii publici erau sifonați din bugetele locale către conturi private, ar putea fi călcâiul lui Ahile, în ce-l privește pe numitul Stelian Nicola, mare patron și încasator de milioane din subvenții.

Căci noul contract privind serviciul de transport public a fost scos la concesionat de AIDA-TL. Or, noua administrație nu a semnat nimic încă și nici măcar nu s-a cerut în acel ONG. Ceea ce înseamnă că ar putea să nu numească pe nimeni, ba chiar să se retragă din el. Caz în care milioanele la care visează Nicola au să cam dispară. Căci între administrația locală și STP-ul său nu există niciun contact direct.

Și, din câte se pare, nici Gabi Pleșa și nici Ghiță Damian nu par dispuși, cum o fac ceilalți primari, să stea cu buzunarele deschise în fața lui Nicola și a STP-ului. Așa că n-ar fi o prea mare surpriză dacă, să zicem, decid ăștia să iasă din ONG-ul ăla suveică și să o pună, împreună, de un nou sistem de transport. Să transforme Alba Iulia – Ciugud într-un fel de zonă metropolitană, să facă propria lor companie/regie autonomă, care să asigure transportul public fără ca asta să însemne milioane de euro tocați anual. Mai ales că administrației locale din Alba Iulia urmează să-i vină vreo 13 autobuse electrice, moca, pe un proiect european. Iar cu subvenția pe un an, mai cumpără 10 și asta e, s-a rezolvat treaba.

Căci, să ne înțelegem: la Cluj Napoca un bilet de autobus costă cât la Alba Iulia, 2,5 lei. Acolo transportul public funcționează în sistem de regie autonomă deținută de administrație, nu ca și serviciu externalizat către niște bugetofagi, cum se întâmplă aici. Acolo regia autonomă nu a cerut, de ani buni de zile, subvenție, descurcându-se din încasări. La noi, însă, pe lângă biletul de 2,5 lei, mai dă și primăria o căruță de bani.

Dacă se va merge înainte cu șmenul/contractul, din banii noștri, ai tuturor, o să ajungem să plătim undeva la echivalentul a 50.000 de abonamente anuale. Da, asta înseamnă 6 milioane de euro anual, echivalentul a 50.000 de abonamente. În condițiile în care Alba Iulia are, în acte, vreo 70.000 de locuitori, dintre care doar vreo 8.000 de pensionari. Că, în cazul lor, a decis municipalitatea să fie transportul moca, subvenționat complet, indiferent de valoarea pensiei.

Ce va urma acum e greu de anticipat. Mă rog, e destul de greu de anticipat rezultatul, căci e clar că va urma un super meci. Asta dacă nu cumva ăștia noi ajunși la butoanele primăriei nu vor alege și ei să deschidă buzunarele, atât ale primăriei cât și ale lor, și să adopte poziția zen-capră, în fața marelui bugetofag Nicola. Iar dacă n-o vor face, vor urma cu siguranță niște meciuri prin instanțe. Căci numitul Nicola nu e genul să se dea bătut. Cu cei din Turda, care i-au tăiat macaroana și au refuzat să-i mai bage milioane anual în conturi, s-a judecat cu anii. N-a câștigat, dar s-a judecat. Ceea ce probabil va urma și aici.

Însă, decât să plece 6 milioane de euro din banii albaiulienilor, în baza unui șmen, către conturile unui privat, pentru un serviciu scump și prost, mai bine așa, în instanță. Hai, la proces, birjar!

1 1 Votează
Article Rating
Înscrie-te
Notificare de la
0 Comments
Răspunsuri în text
Vezi toate comentariile